Asigurarile pentru militari si personalul MAI raniti ori decedati in misiuni sunt acordate dupa ureche. Proiect de modificare a legislatiei

Filed under Eveniment
Ordonanta de Urgenta nr. 82/2006 ar putea fi din nou modificata, un proiect de acest gen fiind inaintat recent la Senat. Actul normativ din 2006 ia in discutie recunoasterea meritelor personalului armatei participant la actiuni militare. Expunerea de motive a propunerii inaintate de 50 de deputati si senatori este aceeasi ca si a variantei initiale a OUG din 2006: „Cadrul legal actual nu acopera in intregime necesitatea, resimtita la nivelul organismului militar, recunoasterii meritelor personalului armatei participant la astfel de misiuni si de cultivare a spiritului de solidaritate si camaraderie fata de cei care au facut sacrificii pe campul de lupta”.

Propunerea de anul acesta de modificare a OUG 82/2006 introduce cateva alineate noi la articolele 2 si 8. Astfel, articolul 2, lit g)  ia in discutie personalul bolnav al armatei, care „a suferit o modificare organica sau functionala a echilibrului normal al organismului sau care, dupa repatriere, a fost diagnosticat cu o boala pentru care s-a stabilit legatura de cauzalitate cu participarea la actiunile militare”. De asemenea, se doreste completarea art. 8 cu alte trei alineate, care urmeaza sa includa aceasta categorie de personal, mentionata la lit g).

Modificarile par a fi binevenite, in conditiile in care legislatia actuala nu este bine pusa la punct. In acest moment, nu exista siguranta unor despagubiri in cazurile nefericite care se pot intampla in exercitiul functiunii. Desi personalul militar aflat in misiuni internationale beneficiaza de asigurari prin grija structurii care organizeaza misiunea, in tara responsabilitatea poate fi pasata de la un birou la altul.

„In ceea ce priveste existenta normativelor MAI referitoare la asigurarile de viata pentru personalul militar, art. 21 din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede ca ofiterilor, maistrilor militari si subofiterilor in activitate si celor in rezerva, concentrati sau mobilizati in unitatile militare, li se acorda despagubiri pentru cazurile de invaliditate sau de deces produse ca urmare a unor actiuni militare, accidente, catastrofe sau alte asemenea evenimente intervenite in timpul si din cauza serviciului militar sau a unor misiuni in cadrul fortelor internationale destinate mentinerii pacii ori constituite in scopuri umanitare.

Precizam ca modalitatile sus-mentionate de acordare a unor compensatii in urma ranirii sau decesului constituie drepturi ale personalului stabilite prin legislatie si nu implica incheierea prealabila a unor contracte de tipul politelor de asigurare”, ne-au transmis responsabilii de informarea publica din cadrul MAI.

Pe scurt, legislatia actuala nu este foarte clara in privinta drepturilor personalului in uniforma. Spre exemplu, unitatile subordonate Ministerului Afacerilor Interne, peste 20 la numar, au in mare parte personalul expus la riscuri zi de zi. Riscuri care au legatura directa cu meseria lor: politisti, jandarmi, pompieri etc.

In cazul unor accidente in timpul sau in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu, sumele eventual acordate nu sunt echivalentul sumei asigurate platita in baza unui contract de asigurare, ci constituie o forma de sprijin. Iar drepturi, pe hartie, le sunt conferite, insa realitatea din teren este alta.

Spre exemplu, nimeni din teritoriu nu a auzit ca ar exista asigurari de viata. La nivel central insa, asigurarile sunt alta poveste. „In legatura cu prevederile legale referitoare la asigurarile de viata si modul de despagubire a politistilor raniti/decedati in timpul misiunilor, facem precizarea ca, potrivit art. 28, alin. (1), lit. m) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului, cu modificarile si completarile ulterioare, politistul are dreptul la asigurarea despagubirilor de viata, sanatate si bunuri, in conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului”, spun responsabilii de informarea publica din cadrul MAI. Concret, angajatii MAI ar avea dreptul la asigurare de viata, sanatate si bunuri, in conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului.

Deci, in principiu exista. „Potrivit art. 77^3 din Legea nr. 80/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, personalul militar si civil beneficiaza de despagubiri pentru cazurile de invaliditate, iar membri familiei au dreptul la pensie de urmas, pentru cazurile de deces produse ca urmare a unor actiuni militare, accidente, catastrofe sau alte asemenea evenimente intervenite in timpul si din cauza serviciului”, ne-au asigurat reprezentantii MAI.

Cu toate acestea, potrivit aceleiasi surse, in acest moment „este in curs de elaborare proiectul de hotarare privind asigurarea despagubirilor acordate cadrelor militare pentru cazurile de invaliditate sau de deces produse ca urmare a unor actiuni militare, prin accidente, catastrofe sau alte asemenea evenimente intervenite in timpul si din cauza serviciului, act normativ ce urmeaza sa se aplice personalului militar si civil din institutiile sistemului national de aparare, ordine publica si siguranta nationala.”

„Fara” grija: copiii si familia sunt asigurati in caz de deces al anagajatului MAI

Legislatia prevede insa clar ca, in caz de deces, familia angajatilor MAI beneficiaza de anumite avantaje. Copiii aflati in intretinerea politistului decedat sau incadrat intr-un grad de invaliditate ca urmare a ranirii acestuia in timpul ori in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu pot fi inmatriculati, la cerere, in institutiile de invatamant ale MAI”

„De asemenea, copiii, precum si sotul sau sotia politistului pot fi numiti in functii de politist ori angajati ca personal contractual, fara examen sau concurs, in unitati ale MAI, daca indeplinesc conditiile legale”, se mai arata in raspunsul oferit de reprezentantii MAI la solicitarea facuta de avocatura.com. In plus, potrivit legislatiei in vigoare, in caz de deces, familia politistului poate primi un ajutor suplimentar de deces, in valoare de trei salarii de baza.

„In aplicarea art. 28, alin. (1), lit. m) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost elaborata H.G. nr. 1083/2008 privind asigurarea despagubirilor de viata, sanatate si bunuri ale politistilor. Potrivit art. 1, alin. (2) din acest act normativ, despagubirile prevazute la art. 28, alin. (1), lit. m) din Legea nr. 360/2002 implica acordarea unor sume de bani pentru politisti sau, in cazul decesului, pentru familiile acestora, in situatia producerii riscurilor specifice activitatii de politie. Precizam si faptul ca, in aplicarea hotararii de guvern sus-mentionata, a fost emis O.M.A.I. nr. 24/2009 privind normele metodologice de aplicare a H.G. nr. 1083/2008”.

Insa, potrivit legislatiei in vigoare, nimic nu e batut in cuie. Astfel, despagubirile se acorda pe baza de cerere, care este inainte de toate analizata de „structura de resurse umane la care au fost depuse, in termen de 15 zile lucratoare de la data inregistrarii, urmand ca aceasta sa propuna conducatorului unitatii aprobarea sau, dupa caz, respingerea cererii”.

„In legatura cu resursele financiare alocate pentru situatiile sus-mentionate, prin Legea nr. 5/2013 a bugetului de stat pe anul 2013, astfel cum a fost rectificata prin O.G. nr. 17/2013, au fost aprobate fonduri pentru M.A.I. in suma totala de 603 mii lei la Titlul 10 „Cheltuieli de personal” – articol bugetar 10.03.05 „prime de asigurare de viata platite de angajator pentru angajati. Totodata, in bugetul M.A.I. pe anul in curs au fost prevazute, la Capitolul 68.01 „Asigurari si asistenta sociala” – Subcapitolul 68.01.50 „Alte cheltuieli in domeniul asigurarilor si asistentei sociale”, art. bugetar 57.02.01 „Ajutoare sociale in numerar”, fondurile necesare platii despagubirilor reglementate de H.G. nr. 1083/2008”, se mai arata in raspunsul parvenit de la biroul de presa al MAI.

sursa- www.avocatura.com

Lasă un răspuns