Am înregistrat astăzi propunerea legislativă privind adoptarea unor măsuri cu caracter temporar în vederea asigurării stabilității prețului final al unor categorii de carburanți, spre a fi supusă dezbaterii și aprobării Parlamentului, susținută de colegii mei din Forța Dreptei. Propunerea legislativă va fi aplicată pe o perioadă de 12 luni, de la data intrării în vigoare a legii.
Această propunere legislativă este necesară pentru că, începând cu al doilea semestru al anului 2021, prețul tuturor produselor energetice din România au generat o presiune inflaționistă uriașă, România înregistrând cea mai mare creștere a indicelui prețurilor de consum din ultimii 15 ani. Mai mult decât atât, la începutul anului 2022, prețul tuturor produselor energetice a continuat să crească, fiind așteptat un puseu inflaționist de peste 10%, iar pe produsele de bază creșterea prețurilor să fie chiar mai mare. Concomitent cu evoluția negativă a prețurilor la energia electrică și gaze naturale s-a înregistrat o creștere accelerată a prețurilor carburanților, de la sub 5 lei în 2021 pentru benzină fără plumb și motorină, la circa 7 lei în prezent (cu același nivel al accizelor și TVA ca în anul 2020).
Prețul carburanților este determinant în formarea costurilor pentru majoritatea produselor și serviciilor din coșul de bază al cetățenilor, motiv pentru care, creșterea prețului final la carburanți cu aproape 50% în numai un an, se va transfera în prețul final plătit de cetățeni pentru toate bunurile de consum.
Dacă nu se va interveni legislativ asupra prețurilor carburanților se va ajunge la:
– Creșterea cu cel puțin 20% a prețurilor de consum pentru toate bunurile și serviciile produse în România;
– Creșterea cheltuielilor publice pentru servicii publice esențiale de transport (transport public local, județean, servicii de ambulanță; autospeciale MAI etc, alte cheltuieli ale instituțiilor publice ale căror costuri de carburanți cresc cu cca. 50%);
– Pierderi uriașe de competitivitate ale produselor românești;
– Riscuri uriașe privind intrarea în insolvență sau faliment a zeci de mii de operatori economici români;
– Creșterea operațiunilor ilegale cu produse accizabile, inclusiv cu cele două sortimente de carburanți;
– Restrângeri severe ale consumului și ale producției, cu impact uriaș asupra bugetului general consolidat (a se vedea experiențele anterioare cu privire la evoluția carburanților, când volumul consumului a scăzut direct proporțional cu prețul final al carburanților, iar veniturile bugetare au fost mai mici).
Pentru a răspunde rapid acestei evoluții nefavorabile înregistrate în piața carburanților, unde se manifestă și suspiciuni de practici concurențiale neloiale, în scopul împiedicării unor fenomene economice negative care s-ar produce la nivel național și ar periclita și mai mult puterea de cumpărare a populației și stabilitatea financiară, propunem ca măsură temporară, timp de 12 luni, următoarele măsuri:
– O reducere cu 50% a accizei pentru benzina fără plumb și motorină din valoarea prevăzută pentru anul 2022;
– O reducere a cotei TVA pentru benzina fără plumb și motorină de la 19% (cât este în prezent) la 5%.
Propunerea de modificare a accizei și a cotei de TVA pe o perioadă de 12 luni pentru livrarea de carburanți – benzină fără plumb și motorină – are rolul de a preveni o explozie a prețurilor și scăderea puterii de cumpărare a populației, prețul carburanților influențând prețul tuturor celorlalte produse și servicii din piață.
În ceea ce privește impactul bugetar al acestor măsuri, trebuie precizat că el este mult mai mic decât impactul bugetar al non-implementării acestor măsuri și producerii tuturor riscurilor enunțate mai sus, care vor însemna pierderi de zeci de miliarde de lei la nivelul tuturor componentelor bugetului general consolidat, nu doar la nivelul veniturilor din accize și TVA.
Mai mult decât atât, eventualul impact bugetar rezultat pe termen foarte scurt se poate acoperi din surplusul de impozit pe profit înregistrat de operatorii economici (producători, distribuitori, furnizori) de gaze naturale și energie electrică, care, din cauza dinamicii accelerate a prețurilor la cele două produse, înregistrează profituri istorice, cu mult peste anticipările luate în calcul la proiectarea veniturilor care au stat la baza adoptării Legii bugetului de stat pentru anul 2022.
Deputat Ion Ștefan – Forța Dreptei
Reclama