Începând cu returul campionatului de fotbal 2011-2012, intră în vigoare noile modificări ale Legii nr. 4/2008 privind prevenirea şi combaterea violentei în sport. Modificările sunt cuprinse în Legea nr. 10 din 06.01.2012
Pentru asigurarea unui climat de normalitate şi desfăşurarea în cele mai bune condiţii a manifestărilor şi jocurilor sportive, aducem la cunoştinţa celor interesaţi câteva aspecte privitoare la modificările şi completările aduse de Legea nr. 10 din 6 ianuarie 2012, privind prevenirea şi combaterea violenţei cu ocazia competiţiilor şi a jocurilor sportive.
Spectatorilor le este interzis:
– să pătrundă în arena sportivă, în starea vădită de beţie, manifestată prin vorbire incoerentă, mers sinuos şi dificultăţi de orientare temporal-spaţială. Legea prevedea anterior termenul de stare vădită de ebrietate. Sancţiunea contravenţională a rămas aceeaşi: amendă de la 250 la 750 de lei, sau prestarea a 100-150 de ore de muncă în folosul comunităţii, la care se adaugă sancţiunea complementară de interzicere a accesului pe stadioane pe o perioadă de 6 luni.
– să provoace ori să participe efectiv la scandal în incinta bazei sportive. În acest caz sancţiunea a fost redusă, cuantumul amenzii fiind cuprins între 500-1500 lei sau prestarea a 120-200 de ore de muncă în folosul comunităţii, la care se adaugă sancţiunea complementară de interzicere a accesului pe stadioane pe o perioadă de 1 an.
Persoanele care au interdicţie de acces la competiţii sportive, ca măsură de siguranţă dispusă de instanţa de judecată sau de procuror, pe timpul desfăşurării jocurilor sportive, trebuie să se prezinte la cel mai apropiat sediu de poliţie, jandarmerie sau poliţie de frontieră, sau să anunţe telefonic motivul neprezentării şi locul unde se află. Încălcarea acestei prevederi se sancţionează cu amendă între 500-1000 lei sau prestarea a 120-200 de ore de muncă în folosul comunităţii. În aceste condiţii, încercarea de pătrundere în arena sportivă constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la o lună la trei luni sau amendă.
De asemenea, pătrunderea pe suprafaţa de joc( suprafaţă de joc – spaţiul care cuprinde terenul de joc unde se desfãşoarã competiţia sau jocul sportiv, precum şi spaţiul existent între terenul de joc şi locul special amenajat pentru spectatori), fără drept, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la şase luni la un an şi interzicerea accesului pe stadioane pe o perioadă de la 1 an la 2 ani.
Conform noilor prevederi ale legii, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 5 ani, deţinerea, introducerea, folosirea sau orice altă operaţiune fără drept cu produse incendiare, materii explozive, inclusiv articole pirotehnice, indiferent de categorie.
Obligaţiile organizatorului:
În ceea ce priveşte organizatorul competiţiei sportive, conform art. 10 lit y) acesta are obligaţia să stabilească şi să aducă la cunoştinţa spectatorilor locurile unde este permisă amplasarea materialelor de publicitate vizuală. În caz de nerespectare a acestei prevederi, organizatorul riscă o amendă între 10.000 şi 30.000 lei.
Conform art 10 alin 2, lit d), la meciurile cu grad de risc ridicat, organizatorul trebuie să asigure personalizarea tuturor documentelor de acces prin inscripţionarea pe acestea a numelui şi prenumelui spectatorilor. Încălcarea acestei obligaţii atrage după sine sancţionarea contravenţională cu amendă între 3.000 şi 10.000 lei.
Controlul corporal preventiv şi al bagajelor
Pentru o cât mai bună informare a suporterilor precum şi a publicului care participă la manifestări cultural – sportive vă facem cunoscute cîteva din activităţile ce se pot desfăşura pe parcursul desfăşurării manifestărilor sportive.
Controlul corporal preventiv este o măsură cu caracter preventiv ce constă în verificarea prin pipăire şi observare vizuală a corpului, a îmbrăcămintei şi a încălţămintei unei persoane, fără a scăpa din vedere controlul oricărui alt obiect sau accesoriu ce aparţine persoanei în cauză.
În conformitate cu prevederile art. 27, alin.3 din Legea nr. 550/2004, în exercitarea atribuţiilor, personalul militar al Jandarmeriei Române are dreptul să efectueze controlul corporal preventiv asupra persoanei şi bagajului acesteia, în următoarele situaţii:
a) atunci când există indicii clare că s-a săvârşit, se săvârşeşte sau se pregăteşte săvârşirea unei infracţiuni;
b) persoana se află în stare de inconştienţă şi este necesară identificarea acesteia;
c) persoana participă la manifestări publice sau în alte locuri în care este interzis accesul cu arme, produse ori substanţe periculoase.
Controlul corporal preventiv are ca scop:
a) descoperirea de obiecte şi materiale care ar putea fi folosite la comiterea infracţiunilor sau a contravenţiilor ori care provin din săvârşirea unor astfel de fapte;
b) găsirea de arme şi alte obiecte ori substanţe care sunt deţinute ilegal şi sunt supuse confiscării;
c) descoperirea de obiecte cu ajutorul cărora ar putea fi atacat jandarmul sau alte persoane (cuţit, pumnal, box sau alte obiecte confecţionate special pentru tăiere, împungere sau lovire);
d) găsirea actelor de identitate sau a altor documente pe care persoanele refuză să le prezinte la cererea justificată a jandarmului.
Categoriile de persoane împotriva cărora se ia această măsură, sunt:
a) persoanele cu privire la care există indicii temeinice că au săvârşit infracţiuni sau că ar pregăti posibile activităţi infracţionale;
b) persoanele care au încălcat dispoziţiile legale, se manifestă agresiv şi urmează să fie conduse la sediul organului de ordine;
c) persoanele care încalcă ordinea publică şi sunt cunoscute cu antecedente penale pentru fapte grave (omor, tâlhărie, viol, etc);
d) persoanele care au săvârşit contravenţii, atunci când, potrivit legii, se impune ridicarea bunurilor supuse confiscării;
e) persoanele care refuză să prezinte pentru control actele de identitate, în vederea identificării lor;
f) persoanele suspecte prin atitudine, comportament ce au bagaje voluminoase, încearcă să ascundă bunuri sau obiecte pentru a nu fi văzute.
Reguli ce trebuie respectate pe timpul controlului corporal preventiv:
– persoana sau persoanele se opresc iar măsura se execută, de regulă, fără consimţământul celui controlat;
– controlul se execută de către persoane de acelaşi sex cu persoana controlată, persoanele de sex feminin pot fi controlate de către jandarmi-bărbaţi, cerând să le fie prezentat conţinutul poşetei (genţii), să se descheie la sacou, pardesiu, palton, etc, să scoată din buzunare obiectele pe care le deţin asupra lor, fără însă ca jandarmul să pună mâna pe persoana în cauză, dacă este necesară palparea îmbrăcămintei şi a corpului persoanei, se va apela la sprijinul unei femei, care va fi instruită în mod corespunzător, iar jandarmul se va afla în apropiere, pentru a observa modul în care se face controlul şi pentru a putea interveni la nevoie.
– cu ocazia controlului, cel care execută controlul (jandarmul) este obligat să-i comunice persoanei respective motivul luării acestei măsuri, atenţionând-o asupra obligaţiei de a se supune;
Controlul se execută, de regulă, în locul în care persoana a fost oprită, dacă este necesar, persoana poate fi condusă într-un loc ferit circulaţiei publicului (într-un spaţiu închis – ziua sau într-un loc iluminat – noaptea).
Compartimentul Informare, Relaţii Publice şi cu Publicul