Transportatorii din UE ar putea plăti, începând cu 2012, taxe suplimentare pentru congestia traficului, poluarea fonică şi poluarea aerului

Filed under Politica

Parlamentul European a votat azi în favoarea propunerii Comisiei de revizuire a directivei privind Eurovigneta. Noua taxă de drum va include, pe lângă costurile de utilizare a infrastructurii, şi costuri legate de congestia traficului, poluarea fonică şi atmosferică. Decizia Comisiei de a taxa operatorii de transport pentru efectele asupra mediului şi societăţii, aşa numitele „costuri externe” de transport, ar putea fi aplicata incepand cu 2012 daca se va ajunge la un acord cu Consiliul UE.

Comisia a propus revizuirea regulilor de taxare din domeniul transporturilor deja existente, respectiv Directiva „Eurovigneta”, pentru a încuraja transferul către mijloace de transport mai ecologice, precum şi investiţiile în infrastructurile rutiere. Există insă pericolul ca această revizuire să determine, de fapt, o împovărare fiscală suplimentară pentru companiile de profil, ale cărei efecte nu pot fi neglijate în contextul actualei crize financiare.

Eurodeputaţii PD-L au votat împotriva propunerii Comisiei Europene deoarece plenul a adoptat si taxa pentru congestie, taxa care nu este sustinuta de Romania.

Internalizarea costurilor externe în ceea ce priveşte poluarea şi zgomotul reprezintă o măsură pozitivă„, a declarat Marian-Jean Marinescu, vice-preşedintele PPE-DE (PDL-RO). „In ceea ce priveşte instituirea unei taxe pentru utilizatorii infrastructurilor care să rezolve problema congestiei, consider că această propunere ar trebui studiată mai aprofundat, având în vedere că nu depinde în mod exclusiv de autovehicule, ci mai cu seamă de capacitatea Statelor Membre de a-şi planifica şi realiza eficient infrastructurile teritoriale, la nivel regional şi local „.

Eurodeputatul PPE-DE (PDL-RO) Alexandru Nazare a atras atenţia, la rândul său, asupra faptului că nu este momentul potrivit pentru o împovărare suplimentară a sectorului rutier iar efectele noilor taxe vor fi amplificate de alte probleme actuale precum scumpirea carburanţilor sau majorarea tarifelor de utilizare a infrastructurii. „Nu putem cere companiilor de transport să plătească sume stabilite arbitrar pentru costuri externe, cu atât mai mult cu cât aceste sume sunt semnificative. Imi imaginez implicaţiile unei viitoare aplicări a costurilor externe în Bucureşti: respectiv congestia traficului, poluarea aerului, poluarea fonică, a apei şi a solului sau afectarea peisajelor naturale. Aplicarea unor costuri externe cât mai mici este în interesul României, pentru ca o mare parte din mărfurile romaneşti destinate exportului depind de transportul rutier„, a adăugat Nazare.

Deputatii europeni au solicitat Comisiei să sprijine, prin intermediul instrumentelor pe care aceasta le are la dispoziţie, iniţiativele integrate de extindere a reţelelor de infrastructuri ale Statelor Membre, în special ale Statelor Membre noi, făcând referire în mod deosebit la România.

Marian Jean Marinescu a declarat ca va urmari indeaproape evolutia negocierilor dintre Parlament si Consiliu si va sustine, in a doua prezentare a propunerii de Directiva in Parlament, eliminarea taxei de congestie.

Lasă un răspuns