SIGURANȚA PERSOANELOR VÂRSTNICE, văzută prin ochii a două generații diferite

Filed under Social

Persoanele vârstnice sunt oamenii cu experiență îndelungată, care au dreptul, ca noi toți, să se bucure de viață și de calitatea ei.

Acestea reprezintă însă un grup vulnerabil în ceea ce privește victimizarea infracțională, atât prin prisma caracteristicilor lor biologice, cât și psiho-sociale. Astfel, vârsta a treia se caracterizează în general printr-o scădere a capacității fizice de a se apăra în fața unei potențiale agresiuni, a capacității de a sesiza pericolul fizic din cauza limitării simțurilor fizice, prin izolare socială, ce se traduce printr-un grad mai scăzut de informare cu privire la noile metode folosite de infractori, tipuri de infracțiuni sau modalități de protecție.

Aceste probleme au fost prezentate astăzi de către polițiștii din cadrul Compartimentului de Prevenire și Analiză a Criminalității al Inspectoratului de Poliție Județean Vrancea, care, în colaborare cu Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Vrancea, Școala Gimnazială Suraia, Colegiul Economic “Mihail Kogălniceanu” și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Vrancea, au făcut o vizită la Căminul pentru Persoane Vârstnice din municipiul Focșani. 

Au fost explicate cu această ocazie principalele metode prin care sunt puse în practică infracțiunile de înșelăciune, abuz de încredere și furt prin împrietenire, în capcana cărora cad des persoanele în vârstă.

Elevii prezenți la activitate au ascultat și ei sfaturile polițiștilor dar și poveștile de viață ale vârstnicilor, care i-au impresionat până la lacrimi. Experiența a fost benefică reprezentanților ambelor generații, care și-au împărtășit o parte din specificul vârstei și au “furat” unii de la alții ceea ce aveau mai mult nevoie: entuziasmul, speranța și pofta de viață / înțelepciunea și prudența.

În schimbul sfaturilor primite, tinerii le-au oferit vârstnicilor flori și urări de bine, iar cei aflați în “toamna vieții” s-au încărcat sufletește, atât cu voie bună cât și cu nostalgia vremurilor ce au trecut.

Description: Telephone

Metoda ”ACCIDENTUL” este o metodă veche, dar care încă „prinde” și continuă să facă victime în rândul vârstnicilor.

      Acţiunea infracţională în cazul metodei „accidentul” constă în realizarea contactului telefonic cu victima, căreia i se comunică o ştire şocantă, în esenţă constând în aceea că un membru al familiei sale a fost implicat într-un accident rutier care s-a soldat cu urmări grave, iar pentru diminuarea consecinţelor legale şi/sau medicale ale evenimentului se solicită o sumă importantă de bani. Producerea acestui gen de infracţiune se bazează, în mare măsură, pe specularea stării emoţionale a victimei şi pe informaţiile oferite chiar de aceasta în clipa primirii veştii că un membru al familiei a provocat sau a suferit un accident şi trebuie ajutat. 

DECLINAREA DE CALITĂȚI OFICIALE FALSE – un alt mod de înșelăciune, combinată cu furtul din locuințe. Aceasta este realizată de către persoane care pretind ca sunt reprezentanți ai firmelor de electricitate, gaz sau că prestează anumite activități sau servicii obligatorii (deratizare, verificări centrale termice, verificări instalații gaz, coșerit), având asupra lor elemente de identificare pretins a fi emise de către instituțiile respective dar care sunt contrafăcute. Intră în locuință cu permisiunea victimelor și desfășoară activitățile respective, solicită plata și observă de unde au luat banii. În acest context, autorii fac în așa fel încât să distragă atenția proprietarilor și sustrag sume de bani și bunuri de valoare din casă.

ACOPERIŞUL” sau “BURLANUL“ este un tip de înşelăciune care constă în oferirea din partea unor “meşteri” a anumitor lucrări de reparații, în special a burlanelor și acoperișurilor, la un preț atrăgător, iar după executarea lucrărilor se solicită un preț mult mai mare pentru munca prestată. Sumele mari sunt invocate fie din cauza dificultăților apărute în executarea lucrărilor (dificultăți apărute prin distrugeri provocate în mod intenționat, de către așa zișii meșteri), fie ca o neînțelegere a prețului stabilit inițial (ca fiind prețul pe metrul pătrat și nu pentru întreaga lucrare).

PREMIUL sau ”Sunteți fericitul câștigător al unui premiu! ”- vârstnicii sunt sunați că au câștigat diverse premii de la magazine sau societăți comerciale, dar pentru a intra în posesia lor trebuie să achite o taxă. O variantă a acestui mod de operare este combinația cu furtul din locuințe: un grup de două persoane, cu vârste cuprinse între 20 și 40 de ani, se prezintă la ușa vârstnicilor și le cer să achite o taxă pentru a intra în posesia premiului; în timp ce persoana în vârstă merge la locul unde ține banii, pentru a plăti “taxa”, infractorii văd locul de păstrare, distrag ulterior atenția victimei și cel de-al doilea sustrage banii rămași.

Description: Briefcase

„COMIS VOIAJORUL – oferirea spre vânzare la un preț “minim“, greu de refuzat, de către vânzători ambulanți, a diferitelor produse (veselă, tacâmuri ambalate în cutii intens colorate și cu o reclamă pe măsură); în realitate, înseamnă vânzare de produse de slabă calitate la prețuri foarte mari. „Vânzătorii”, folosind diferite tertipuri ( de genul „ofertă bombă”, „marfă pe stoc”, etc.) reușesc să înșele cu ușurință persoanele vârstnice.

 STRÂNGERE DE FONDURI PENTRU PERSOANE BOLNAVE – vârstnicii au fost acostați pe stradă sau la domiciliu de către persoane străine și, sub pretextul că adună fonduri pentru diverse culte religioase sau pentru cazuri sociale sau medicale, solicită ajutor bănesc, mizând pe starea emoțională și sensibilitatea persoanei vârstnice când vine vorba de suferință, boală, neajunsuri, handicap.

Lasă un răspuns